تبلیغات
"انجمن علمی تخصصی اقتصاد" - کالا چیست؟
دانشگاه سیستان و بلوچستان
 
آخرین مطالب
 
پیوندهای روزانه
کالا چیست؟

كالا ( Good ) :

1.  اسباب خانه. لوازم      

2.مال التجاره

كالا را می‌توان از جنبه‌های زیر تعریف كرد:

1. نوع خاصی ماده‌ی خام یا محصول مانند چای، قهوه، پشم، پنبه

2. در نظریه‌ی قیمت، كالا اسم عامی است كه به محصولات مادی و خدمات معینی موضوعات اساسی تولید و مبادله اطلاق می‌شود. سه ویژگی اساسی كالاها را از هم جدا می‌كند:

الف. خواص مادی كه ویژگی‌های تولید مصرف كالا را تعیین می‌كند.

ب. زمانی كه یك كالا در دسترس قرار می‌گیرد.

ج. محلی كه كالا در دسترس قرار می‌گیرد.

كالا: هر چیزی است كه بتوان برای جلب نظر و تملك و استفاده یا مصرف به بازار عرضه كرد و قابلیت تامین یك خواسته یا نیاز را داشته باشد.


ادامه در پیوست...


كالای مصرفی :

محصولات صنعتی كه اساساً توسط افراد و خانوارها مصرف می‌شود. كالاهای مصرفی را بر اساس سودشان به دو گروه عمده می‌توان تقسیم كرد:

1.      كالای بادوام مانند اتومبیل و وسایل منزل از قبیل ماشین لباسشویی و تلویزیون

2.      كالای بی‌دوام مانند غذا، پوشاك و دخانیات

كالاهایی كه در بازار عرضه می‌شوندو به فروش می‌رسند تا توسط مصرف كنندگان خریداری شوند و به مصرف برسند را كالای مصرفی گویند.

كالای مولد = كالای سرمایه

كالای سرمایه‌ای. كالای اقتصادی كه برای تولید كالاهای دیگر بكار گرفته می‌شود. مهمترین كالای سرمایه‌ای عبارتند از: ساختمان كارخانجات، ماشین‌آلات، لوكوموتیو، كامیون، تراكتور. زمین و پول معمولاً كالای سرمایه‌ای به حساب نمی‌آیند.

كالای رایگان: كالایی فراوان كه همگی مردم بدون هیچ گونه هزینه و كوششی بتوانند هر اندازه كه بخواهند مصرف كنند. آب و هوا و ... مثال‌هایی هستند.

كالای واسطه‌ای ( Intermediate Goods ) :

كالایی كه در تولید دیگر كالاها بكار رود. در فرآیندهای تولیدی كالاها و مواد مختلف از مراحل گوناگونی كه معمولاً مستلزم انتقال یا فروش آن‌ها از یك واحد تولیدی به واحد دیگری است می‌گذراند. از آنجا كه برخی كالاهای واسطه‌ای مانند آرد خریده شده توسط یك نانوا می‌تواند در صورت خرید از سوی یك خانه‌دار كالای نهایی به شمار آید. لذا در محاسبه درآمد ملی محصولاتی در زمره‌ی كالاهای واسطه‌ای قرار می‌گیرند.

كالای پست ( Inferior Goods ) :

كالایی كه تقاضا برای آن همزمان با افزایش درآمد مصرف كننده كاهش یابد. به عنوان مثال چراغ نفتی كالایی پست است زیرا با افزایش درآمد مردم تقاضا برای آن رو به نقصان خواهد گذارد. بر این اساس نتیجه می‌شود كه شكستن درآمدی تقاضا برای یك كالای سفت منفی است.

كالای بادوام:

كالایی مصرفی كه عمر نسبی بیشتری داشته باشد و مانند مواد غذایی یكبار مصرف نشود. كالاهای مصرفی بادوام برخی ویژگیهای كالاهای سرمایه‌ای را نیز دارند. بدین معنی كه به جای انجام یك وظیفه‌ی آنی در یك بار مصرف، جریانی از وظایف و خدمات را در طول عمر خود عرضه می‌دارند. با وجود این خط فاصل میان كالاهای مصرفی، كالاهای مصرفی بادوام و كالاهای سرمایه‌ای، در عمر مهم است. ماشین لباسشویی، اتومبیل و تلویزیون از نمونه‌های بارز كالاهای بادوام به شمار می‌آیند.

كالاهای بی‌دوام:

كالاهای مصرفی كه عمر كوتاه داشته باشند مانند پوشاك، كفش، انواع دارو و غذا. برخی اقتصاد دانان عمر معینی را برای تشخیص بی‌دوامی یك كالا تعیین كرده‌اند كه البته نمی‌تواند معیار دقیقی باشد. مثلاً یك كت چرمی یا پوست معمولاً عمری بیش از این دارد، لیكن به هر حال جزء كالاهای بی‌دوام محسوب می‌شود. كالاهای بی‌دوام بیشتر هنگام نیاز مصرف كننده خریده می‌شود و مخارج مربوط به این نوع كالاها تقریباً هنگام با رشد اقتصادی افزایش می‌یابد.

كالای مكمل:

كالایی كه به همراه یك كالای دیگر مصرف می‌شود و به تنهایی معمولاً مصرف نمی‌شود مانند قند و چای. افزایش قیمت یك كدام از دو كالا بر تقاضای كالای مكمل تاثیر می‌گذارد.

مصرف كننده:

هر عامل اقتصادی كه كالاها و خدمات نهایی را مورد استفاده قرار دهد. معمولاً مصرف كننده یك فرد تصور می‌شود ولی در عمل مصرف كنندگان شامل سازمان‌ها، افراد و گروه‌های مردم می‌گردند.




می توانید دیدگاه خود را بنویسید
میترا پنجشنبه 1396/06/30 07:42
بسیار وبلاگ خوبی دارید، لذت بردم، براتون آرزوی موفقیت و پیروزی دارم و امیدوارم همیشه سلامت و شاداب باشید.
How can you heal an Achilles tendonitis fast? پنجشنبه 1396/06/23 17:36
If you are going for best contents like myself, just visit this web site all
the time for the reason that it presents quality contents, thanks
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر